Cykloturistika

Klínovec

Pokud se rádi proháníte na horském kole, jistě vás potěší možnost jeho bezplatného vyvezení lanovkou. Z vrcholu se pak můžete pustit zpátky přímo po strmé sjezdovce, kudy se každý rok jezdí MČR ve sjezdu horských kol. Najdou se tu ale i jiné trasy, které můžou bez obav vyzkoušet i méně zkušení cyklisté.

Okruh Ježíškova cesta

Délka: 4,8 km

Obtížnost: Lehká, ideální pro rodiny s malými dětmi. Můžete také obejít pěšky s kočárkem.

Informace: Po cestě jsou 4 Ježíškovy boudy (přístřešky).

Trasa: Vyjedete z *Božího Daru* za hřbitovem po nově zrekonstruované stezce Kafenberská. Na první křizovatce se dáte vlevo, po 2,3 km přijedete na silnici - zahnete znovu vlevo a vrátíte se do Božího Daru.

Okruh Mrtvý rybník

Délka: 16,3 km

Obtížnost: Lehká, pro treková a horská kola, zvládnou i starší děti.

Informace: Cestou projíždíte kolem Božídarského Špičáku (1115 m n. m.), nejvyšší čedičové kupy ve střední Evropě, a míjet budete také Mrtvý rybník. Na křižovatce Rýžovna doporučujeme navštívit krušnohorskou salaš (ovčí sýr, halušky).

Trasa: Z Božího Daru vyjedete po červené směrem na Horní Blatnou, po silnici III. třídy. Po vjezdu do lesa ujedete zhruba 200 m a odbočíte vlevo. Trasa vede po červené až na silnici Abertamy - Rýžovna, kde se dáte doprava. Přijedete na křižovatku Rýžovna, kde zahnete vpravo. Silnice vede zpět do Božího Daru.

Malý okruh Anthona Günthera

Délka: 7,5 km

Obtížnost: Lehká, pro treková a horská kola, zvládnou i děti.

Informace: Část trasy vede po cestě Anthona Günthera, známého krušnohorského básníka.

Trasa: Vyjedete z Božího Daru za hřbitovem po nově zrekonstruované stezce Kafenberská. Pokračovat budete po cestě na hraniční přechod Tellerhauser (euro trasa 2OO8), za přechodem se dáte doprava po modré až k přechodu Hubertky (cesta A.Günthera). Překročíte hranice zpět do Čech, na první lesní cestě odbočíte vlevo a vrátíte se na Boží Dar po Kafenberské.

Velký okruh Anthona Günthera

Délka: 22 km

Obtížnost: Lehká pro treková a horská kola, zvládnou i starší děti.

Informace: Možnost koupání na koupališti v Rittersgrün, návrat po cestě A. Günthera.

Trasa: Z Božího Daru vyjedete za hřbitovem po nově zrekonstruované stezce Kafenberská. Pokračujete po stezce 2OO8 k odbočce na přechod Tellerhauser, zde pojedete rovně po cestě Kafenberská až k silnici Zlatý kopec - Český mlýn. Na silnici zahnete doprava do Českého Mlýna. Tam na křižovatce opustíte silnici a vydáte se po cestě k hraničnímu přechodu Český mlýn/Rittersgrün. Za přechodem odbočíte doprava, na hlavní silnici pak doleva a po 100 metrech znovu doprava. Vyjedete ke koupališti (otevřeno pro veřejnost), od něj pokračujete vpravo po modré (cesta A. Günthera) přes Tellerhauser až k hraničnímu přechodu Hubertky. Překročíte hranice zpět do ČR a na první lesní cestě odbočíte vlevo, kudy se vrátíte na Boží Dar po cestě Na vraky.

Okruh Boží Dar - Klínovec - Boží Dar

Délka: 4,5 km k lanovce + 3,8 km z Klínovce na B. Dar

Obtížnost: Střední, pro horská kola.

Informace: Trasa vede celou dobu z kopce, klade vyšší nároky spíše na techniku než na fyzičku. Návrat klínoveckou lanovkou.

Trasa: Vyjedete z B. Daru po žluté směrem k Neklidu. Nad Jahodovou loukou odbočíte vpravo, stále po žluté. Cesta prochází běžkařským areálem Jahodová louka, poté klesá k dolní stanici vleku na Neklidu. Odtud dolů po cestě (stále po žluté) až na parkoviště pod klínoveckou lanovkou. Na parkovišti zahnete ostře vlevo nahoru a po silnici pokračujete až k dolní stanici lanovky. Tam si koupíte jízdu nahoru (4O,- Kč). Ta vás vyveze na vrchol Klínovce (restaurace, nádherný výhled po hřebenech hor), odkud dojedete po silnici zpět na Boží Dar.

Velký Krušnohorský okruh

Délka: 47,5 km

Obtížnost: náročná, pro horská a treková kola

Informace: cesta za začátku kopíruje Blatenský příkop a pod blatenským vrchem, rozcestí Luhy ho kříží a opouští. Trasa prochází skrz několik krušnohorských obcí a přes několik vrcholů (*Blatenský*, *Plešivec*, *Klínovec*). V H. Blatné a v Jáchymově muzea. Trasa je náročná, leč prochází velmi zajímavými místy Krušných hor.

Trasa: Z Božího Daru vyrazíte po silnici směr Horní Blatná přes Myslivny a Rýžovnu k odbočce na blatenský vrch, zde obočíte vpravo (cyklotrasa č.2001), *Blatenský vrch* (rozhledna, Vlčí jámy). Z Blatenského vrchu budete pokračovat po žluté na rozcestí Luhy, zde odbočíte doleva, stále 2001 po tzv. Železné cestě až do Potůček, stále 2001, část kopíruje žlutou turistickou. *Potůčky* (bazén, tržiště). Z potůček po silnici č.221 do Horní Blatné (muzeum, kostel), pokračovat dál po silnici 221 do *Perninku*, na Křižovatce vlevo silnice 219 směr* Abertamy*, projet obci, na křižovatce odbočit vpravo, směr *Boží Dar* po silnici 219, po 500m opustit hlavní silnici, na křižovatce doprava na Plešivec. Na rozcestí pod Plešivcem se dáte doleva (Švýcarská bouda) - odbočka vpravo nám dává možnost vyjet na vrchol *Plešivce*, kde naleznete rozhlednu a restauraci. Dále budete pokračovat od Švýcarské boudy (Plešivce) po modré přes Nové město do *Jáchymova* (Šlikova věž, Jáchymov- radnice, muzeum) V Jámově pojedete doprava dolů až na kruhový objezd, kde bude následovat levá odbočka a po žluté dorazíte až na parkoviště pod klínoveckou lanovkou. Z parkoviště pokračovat až na dolní stanici lanovky, kterou se vyvezete přímo na vrchol *Klínovce*. A z Klínovce sjedete přímo do místa vašeho startu- Božího Daru.

Velký Německý okruh
Délka: 32km

Obtížnost: středně těžká až náročná, pro horská a treková kola

Informace: trasa prochází přes Fichtelberg a po německé straně Krušných hor, která se může pochlubit velkým množstvím kvalitních cyklostezek.

Trasa: Z Božího Daru vyrazíte po silnici k hraničnímu přechodu pro motorová vozidla, za hraničním přechodem se dáte vlevo (od restaurace Neueshaus) nahoru po žluté až k parkovišti. Od parkoviště po žluté (modré, červené) vyjedete až na vrchol Fichtelberg (1214 m n .m). Z vrcholu Fichtelbergu po červené sjedete až k místu, kde červená kříží silnici a zde budete pokračovat dále doprava po silnici. Zhruba po 250 m odbočíte doleva po silnici. Dále se budete držet silnice, nikam nebudete odbočovat, silnice se zhuba po 3,5 km spojí se žlutou značkou, budete pokračovat po žluté až k parkovišti, u parkoviště doleva, zpočátku po zelené, dále budete pokračovat po silnici. Na další křižovatce pojedete rovně a na následující taktéž. Dále pojedete po zelené až do obce Markerbach (ranč a restaurace). Z Markerbachu stále po zelené (doleva nahoru). Zhruba 2km od Markersbachu po stoupání přijde křižovatka se žlutou, kterou budeme doleva následovat. Dále pokračovat rovně po červené až k hlavní silnici Oberwiesnthal - Tellerhauser, zde odbočíte doleva, budete pokračovat cca 500m po silnici, kde odbočíte doprava na modrou, která vás dovede až k turistickému přechodu Hubertky. Zde překročit hranice zpět do ČR na první lesní cestě odbočit vlevo a vrátit se na Boží Dar po cestě Na vraky.

Okruh Číslo: 2000

délka: 37,5km

Pernink - lyžařský areál Pernink - Nové Hamry - Horní Blatná (přejezd silnice) - Jelení - Rolava - Nové Hamry - Tisovský vrch - Dračí skála - Pernink

Okruh Číslo: 2001

délka: 22km

Pernink - Blatenský vrch - Potůčky - Na strašidlech - Horní Blatná - Pernink

Okruh Číslo: 2002

délka: 37km

Pernink - Blatenský vrch - Potůčky - chata Červená liška - odbočka Zlatý kopec - Myslivny - rozcestí Pod Špičákem - Švýcarská bouda - Plešivec - Abertamy - Pernink

Číslo: 2003

délka: 24km

Pernink - Bílá Bystřice - Velflík (lovecká chata) - odbočka k Černému jezeru - Lužec - železniční přejezd nad Perninkem - Dračí skála - Pernink

Číslo: 2004

délka: 30km

Pernink - odbočka Bludná - Hřebečná - Rýžovna - Potůčky - přejezd silnice Blatná-Nové Hamry - Pernink

Popovský okruh - číslo: 2005

délka: 29km

Boží Dar - rozcestník Jahodová louka - Jáchymov - Popovský kříž - Mariánská - Adam - Rovnost - Eduard - Božídarský Špičák - U Černé - Boží Dar

Klínovecký okruh - číslo: 2005

délka: 25km

Boží Dar - Neklid - Klínovecká silnice - Nad Suchou - Plavno - Panorama - Bratrství - parkoviště u lanovky - Karásek - rozcestník Jahodová louka - Boží Dar

Hraniční okruh - číslo: 2008

délka: 35,5km

Boží Dar - Lávka - Hubertky - Český Mlýn - Holubí skály - Hraniční rozcestník - Chata Červená liška - Před Potůčkami - Šachta - U Zlaťáku - Mílovská - Myslivny - U Černé - Boží Dar

Centrální okruh

délka: 34km

Boží Dar - Lávka - Myslivny - Blatenský příkop - Božídarský Špičák - Pod Špičákem - Barbora - Abertamská silnice - U hájovny - Švýcarská bouda - Plešivec - Abertamy - hájovna Lesík - Bludná - Hřebečná - Mrtvý rybník - Pod Špičákem - Božídarský Špičák - U Černé - Boží Dar

Číslo: 2012

délka: 9km

Ostrov - Jáchymov - Pod lanovkou - Klínovec-lanovka-dolní stanice

Krušnohorská magistrála

Krásnou přírodou mezi lesy a loukami se přes celé Krušné hory vine cyklistická a běžecká Krušnohorská magistrála. Provede vás celým pohořím z úplného západu republiky z Chebu až na severočeský Sněžník u Děčína, kde navazuje na Labskou trasu. Po celé délce je vedena po silnicích, takže je vhodná nejen pro pěší, ale zejména pro cykloturistiku. V zimě je pak vyhrazená pro běžecké lyžování. Trasa začíná u vodní nádrže Skalka v Chebu a přes známé Františkovy Lázně a Kraslice, proslulé výrobou hudebních nástrojů, vás postupně přivede do Krušných hor s nejvyšším vrcholem Klínovec (1 244m).

Celková délka trasy je 242 km a v celém jejím průběhu se na ní napojuje řada stezek a značených turistických cest pro pěší, cyklisty i milovníky bílé stopy. Kromě malebné přírody vám magistrála nabídne mnoho přírodních a technických zajímavostí, jako jsou např. *Vlčí jámy* nebo *Blatenský příkop* a známé i méně prozkoumané horské obce a městečka s muzei a místními památkami. K zastavení a občerstvení přímo vybízí hospůdky, restaurace a penziony s různými specialitami.

Magistrála vede přes celé pohoří, které pokrývají zejména horské smrkové lesy, obklopené rozsáhlými rašeliništi a pestrobarevnými loukami. Nejvíce rašelinišť je mezi Kraslicemi a Božím Darem, kde se nachází státní přírodní rezervace *Božídarské rašeliniště* a nejvyšší sopka střední Evropy, čedičová *hora Špičák*. Na rašeliništích také žije několik vzácných živočichů, jako jsou třeba střevlíci a tetřev hlušec. Horské louky pak nabízejí útočiště žluťáskovi borůvkovému nebo tetřívkovi obecnému. Ať už budete cestovat po vlastních nebo na kole, Krušnohorská magistrála vám v každé roční době nabídne něco nového a zajímavého.

Pro celkový přehled ještě kompletní trasa Krušnohorské magistrály:

Cheb - Františkovy Lázně - Vojtanov - Luby - Kraslice - Bublava - Jelení - Horní Blatná - Boží Dar - Měděnec - vodní nádrž Přísečnice - Hora sv. Šebestiána - Kalek - Mikulovice - vodní nádrž Fláje - Nové Město - Cínovec - Fojtovice - Krásný Les - Sněžník

Sjezd Klínovce

1.trasa

Trasa vede z horní stanice jáchymovské lanovky po sjezdovce na parkoviště u dolní stanice.

Délka: 2,5km

Náročnost: velmi vysoká

2.trasa

Trasa vede z Klínovce po žluté značce na Pašeráckou stezku, dále pak k průseku lesa a podél něj dolů k parkovišti u dolní stanice lanovky.

Délka: 4km

Náročnost: vysoká

3.trasa

Z Klínovce po červené turistické (zelené cyklistické) značce na Neklid, Boží Dar. Přes Jahodovou louku pak podél potoka na parkoviště u dolní stanice lanovky.

Délka: 6km

Náročnost: střední

4.trasa

Trasa vede z Klínovce po silnici na Pašeráckou stezku. Po žluté turistické značce pak na Suchou a do Dolního Žďáru.