Naučné stezky

Počet zastávek: 8
Začátek: Abertamy, náměstí
Konec: Abertamy, náměstí
V okolí Abertam se najde hned několik naučných stezek a jednou z nich je právě Plešivecká NS. Tato okružní trasa protíná hned tři turisticky známá krušnohorská místa: obec Abertamy,Pstruží a vrchol Plešivec, která jsou dostatečnou zárukou zajímavého výletu. Letmý pohled do mapy nás navíc utvrdí v tom, že nudit se nebudeme ani co se týče rozmanitosti terénu. Ze začátku nás čeká výšlap na Plešivec, pak pěkně z kopečka dolů do Pstruží a na závěr pohodová procházka podél řeky Bystřice.
Úvodní informační panel najdete v Abertamech u autobusové zastávky na náměstí, zastávku č. 1 hned nedaleko u místního kostela. Na samém konci obce si přečtete o Plešivecké silnici a zanedlouho se napojíte na pěknou lesní cestu, která vás dovede na Plešivec (1028 m n. m.). Zastávku č. 3 uvidíte přímo na vrcholu. Po dobytí Plešivce si můžete odpočinout a posílit se v restauraci, případně se pokochat pohledem na krušnohorské hřebeny z plešivecké rozhledny.
Z Plešivce seběhnete do míst bývalé osady Kaff, respektive její části zvané Horní Kaff. O její existenci svědčí dochované ruiny statků a dodnes zde rostoucí ovocné stromy. Blíže vás s historií osady seznámí informační panel č. 4. Dále budete pokračovat stále z kopečka až do obce Pstruží (panel č. 5). Odtud až do Abertam půjdete malebným údolím řeky Bystřice – jde o nenáročnou, ale velmi pěknou trasu. Cestou minete další zaniklou osadu Modesgrund (panel č. 6) a dvě připomínky kdysi rozvinutého hornictví – Šlikova štolu a Štolu Albert (panely č. 7 a 8).

Horská naučná stezka Merklín

Délka: 8 km
Počet zastávek: 8
Začátek: Merklín, vlakové nádraží
Konec: Merklín, vlakové nádraží
Chcete-li si vychutnat krásu Krušnohoří pokud možno o samotě, vyhněte se notoricky známým cílům jako je Klínovec nebo Boží Dar a vydejte se na průzkum například do tzv. Kaffských hor. Pravda, okolí Merklína je sice položené podstatně níže, body tím ale tato kouzelná krajina rozhodně neztrácí. Stezka vás provede hlubokými lesy i po rozlehlých horských loukách, chybět nebudou ani úchvatné rozhledy na místní vrcholy a rozvaliny zaniklých osad.
Cestu začnete na nově opraveném vlakovém nádraží v Merklíně, kde také najdete úvodní informační panel. Vydáte se po žluté turistické trase přes obec směrem ke sjezdovce, na jejím úpatí pak najdete tabuli č. 1. Pokračovat budete přímo podél sjezdovky nahoru do kopce, tam narazíte na tabuli č. 2. Odtud se můžete vydat dvěma směry, rozhodnutí je jen na vás. Ať bude vaše volba jakákoliv, o žádnou zajímavost nepřijdete – stojíte totiž na začátku okružní trasy, která vás sem dovede zpět. Pokud ale chcete zachovat pořadí informačních tabulí, vydejte se doleva.
Značka vás dále zavede na Vlčineckou vyhlídku a do míst bývalé horské osady Kaff (tabule č. 4 a 6, Dolní a Střední Kaff). Nejen zájemce o geologii potěší tzv. Kamenná loď a na samý závěr cesty potkáte působivý Merklínský buk. Dávejte dobrý pozor na značky, trasa většinou nevede po zpevněných cestách a celkem snadno byste mohli přehlédnout odbočení. Od mohutného buku (poslední tabule č.8) seběhnete lesem opět nad sjezdovku a stejnou cestou zpátky k nádraží.

Horská naučná stezka Potůčky

Délka: 12 km
Počet zastávek: 15
Začátek: vlaková stanice Potůčky
Konec: hraniční přechod Potůčky / Johanngeorgenstadt
Většinu návštěvníků Potůčků sice přitahují zdejší tržnice, daleko příjemnějším cílem ale může být liduprázdné okolí. Naučná stezka vás provede rozmanitým terénem po zarostlých lesních stezkách, pohodlných zpevněných cestách i tvrdých asfaltkách. Věnuje se historii Potůčků, Johanngeorgenstadtu i dávno zaniklých obcí, hornictví i místní fauně a flóře. Místy vás sice čeká relativně prudší stoupání, na druhou stranu si pak odpočinete u oddechových úseků, jako je silnice podél říčky Černá. Celkově jde o středně náročný výlet a pokud jste tuto oblast dosud neměli šanci příliš poznat, vřele vám stezku doporučujeme.
První informační panel najdete hned na nádraží, od něj se vydáte po červené přes koleje do kopce kolem sjezdovky. Z tzv. Sluneční stráně je pěkný výhled nejen na Potůčky, ale především na sousední Johanngeorgenstadt. Delší stoupání vás dovede k vrcholu Rudná, kde si můžete odskočit k hraničnímu kameni. Směrovky k němu najdete celkem snadno, zpátky už ale musíte dát spíše na svůj instinkt. Při hledání správné cestičky ale našlapujte opatrně, oblast je poddolovaná a ne právě stabilní. Na další zpestření narazíte mezi 4. A 5. Panelem, tentokrát šipky končí u fylitových skalek a rozhodně stojí za to. Místo s úžasným výhledem na okolní lesy je jako stvořené pro malý odpočinek a svačinku.
Do údolí Černé vede kouzelná lesní cestička a dále zpevněná cesta kolem Podleského potoka. Tuto část si pořádně vychutnejte, abyste nabrali sílu na poměrně dlouhé šlapání po asfaltce. Silnici i říčku opustíte až u odbočky k Lužskému vrchu. Pokud je potřeba doplnit energii, kousek dál u rozcestí Luhy najdete zastřešené odpočívadlo. Posilněni můžete vyrazit dál po červené až k rozcestí Železná cesta. Tady máte na výběr několik možností: po žluté značce dojdete lesem rovnou zpátky k nádraží, zelená vás dovede k vlakové stanici Potůčky-zastávka, čímž se obci úplně vyhnete. Naučná stezka (červená) pokračuje přes bývalou hornickou osadu Stráň do centra Potůčků k pěšímu hraničnímu přechodu.